Hej verden!

Derfor bør du afholde webinarer

Jeg giver dig en letforståelig introduktion til begrebet ‘webinar’ samt et par gode argumenter for at komme i sving med at dyrke denne disciplin.

Et webinar er et online seminar, hvor man kan følge en eller flere oplægsholdere direkte over internettet. Et webinar overværes dermed via ens computer, smartphone, tablet eller lignende.

Til trods for at man ikke er fysisk til stede i det lokale, hvori oplægget afholdes, har man alligevel mulighed for at præge et webinar, da der altid vil være en interaktiv dimension forbundet med et sådant. Den interaktive dimension beror på, at seerne har mulighed for at stille spørgsmål til oplægsholderen/oplægsholderne via en chat.

Enhver virksomhed kan afholde webinarer

Jeg vil vove på den påstand, at enhver virksomhed kan afvikle et webinar. Det tekniske udstyr kan man nemlig erhverve sig for fornuftige summer, og der findes utallige guides på nettet til, hvordan man afvikler et livestream.

Derudover mener jeg også, at enhver virksomhed ejer viden, der er interessant nok til, at denne deles via et webinar.  

Selvom man via ganske få klik kan livestreame, og at det nødvendige udstyr kan erhverves for fornuftige summer,  er det dog min påstand, at det kræver relativt store tekniske kompetencer at afvikle et topprofessionelt webinar.

Man bliver dog kun god til noget, hvis man øver sig, så selvom I måske ikke er de vildeste videomagere i jeres virksomhed, betyder det ikke, at I skal forkaste tanken om at lave et webinar. Hvis I er helt grønne, anbefaler jeg, at I lige kører et par generalprøver, inden I går i luften for alvor. Det sender nemlig et uprofessionelt signal af jeres virksomhed, hvis produktionen halter alt for meget

Efterhånden er der en række virksomheder, som dyrker webinar-genren. En af de virksomheder, jeg beundrer mest, er Syspeople, som særligt er kendt for at tilbyde ydelsen ServiceNow Danmark.

Jeg anbefaler derfor, at du tjekker deres webinarer ud, og at du lader dig inspirere af nogle af de ting, som de gør.

Hvorfor afholde webinarer?

Jeg synes, at der er mange gode argumenter for at afholde webinarer. Et af de allerbedste er, at et webinar kan være salgsfremmende. Det er en gammelkendt sandhed, at vi ikke handler med virksomheder, men derimod med mennesker, og dette forhold er centralt for, hvorfor webinarer kan have salgsfremmende effekter.

Ved at afholde webinarer kan man få sat ansigt(er) på virksomheden. Man kan gøre sin virksomhed mere identificerbar, og det øger altid troværdigheden, når en virksomhed ikke skjuler sine medarbejdere.

Vi mennesker vil også altid hellere handle med folk, vi kender, end folk, vi ikke kender. Med et webinar kan man give potentielle kunder muligheden for at lære ens medarbejdere at kende.

Selvom et webinar kan være salgsfremmende, bør man aldrig forsøge at sælge noget via sine webinarer.

En anden stor styrke ved et webinar er, at denne genre vinder stort, når det kommer til fleksibilitet. Det er meget fordelagtigt, at man kan deltage i et oplæg, selvom man geografisk befinder sig langt væk fra oplægsholderen.

Et typisk oplæg er en her-og-nu-oplevelse, og når oplægget er afholdt, er begivenheden fortid. Sådan er det ikke nødvendigvis med et webinar, som man uden besvær kan optage og og herefter uploade på en eller flere videotjeneste(r) efter afholdelsen.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hej verden!